Är du också fascinerad över spelindustrins snabba utveckling? Sedan internet kom har spelvärlden genomgått en revolution. Inte bara har vi fått bekanta oss med tvådimensionella legender som Super Mario, Lara Croft och Link. Tjock-tv:n blev också platt, telefonen trådlös och pengar omvandlades till siffror på en skärm.
Nu tillkommer nya häpnadsväckande element i spelvärlden – virtuella verkligheter, decentraliserade betalningsmetoder och interaktiva delar i de olika spelstrategierna. Häng med och läs mer om det senaste i spelvärldens föränderliga landskap.
Ny teknik och hårdare krav
Idag kan vi se en växande trend av nya inslag i speltekniken, där till exempel många spelsajter satsar på VR och gamification, onlinecasino möjliggör betalning med kryptovalutor. Samtidigt ställer myndigheter högre krav på spelföretag att ha spellicens. Många spelföretag växer även utomlands, och internationella online casino utan svensk licens blir allt vanligare i det svenska spelutbudet. Den nya teknologin parallellt med hårdare krav från spelmyndigheter säger något om att spelutvecklingen och tekniken växer med svindlande fart.
I snart 30 år har vi fått nöja oss med att skåda platta hjältar, landskap och skurkar utan tredimensionellt djup. Men det vi idag spelar i 2D på vår laptop eller smartphone kanske snart kommer att ersättas med tredimensionella versioner. Virtual Reality – den tredimensionella, virtuella verkligheten – blir allt vanligare. Och idag finns ett stort utbud av VR-spel inom alla olika spelkategorier såsom action- och äventyrsspel, sport och racing, pusselspel och strategi och mycket mer.
Det som gör Virtual Reality så framgångsrikt är framför allt den realistiska spelupplevelsen. Att kliva in i ett spel i 360 graders vinkel är som att uppleva en annan verklig värld. I förhållande till den tvådimensionella skärmen på Gameboy eller tv-skärmen, kan du nu i stället “vara i” Mario-världen full av de klassiska power-ups-elementen – rören, mynten, blocken och svamparna. Precis som internet på 1980-talet är VR-tekniken en banbrytande teknik som kommer att öppna upp många möjligheter, men även utmaningar, i den expanderande spelvärlden.
Kryptovalutor i spelvärlden
Bitcoin, Etherium och Binance är kanske några av dagens vanligaste kryptovalutor. I takt med att valutorna växer och blir allt mer accepterade i samhället, börjar de nu även användas i vissa spel och på vissa spelsajter.
Kryptovalutor förekommer vanligast som ett betalningsmedel inom olika onlinespel. Denna betalning är på många sätt både snabbare och säkrare – tack vare de direkta transaktionerna utan en tredje part, det vill säga en bank. Även blockchain-tekniken gör betalningen säkrare eftersom betalningarna är krypterade och fördelade över flera noder i nätverket. Kryptovalutans uppbyggnad erbjuder även ett högre mått av sekretess och skydd. Genom en anonymare form av digital signatur ersätts nämligen personlig information såsom kreditkort- och bankkontonummer.
Det blir också allt vanligare att kryptovalutor används som en del av ett belöningssystem i ett spel. Spelare kan tjäna kryptovalutor genom olika prestationer, deltagande i tävlingar eller genom att nå särskilda mål i spelet. De intjänade kryptovalutorna kan sedan användas för att köpa föremål i spelet eller konverteras till vanliga pengar.
På många sätt innebär det nya inslaget av kryptovalutor i spelvärlden en förbättring. Framför allt gällande spelarens säkerhet och skydd av känslig information. Samtidigt är kryptovalutorna och blockchain-tekniken relativt nya, och fortfarande inte helt accepterade inom alla sektorer.
Gamification
Samla poäng, klara nivåer, få belöningar, delta i utmaningar och vinn tävlingar. Dessa är några av de strategier som tillämpas i spel för att öka engagemanget, deltagandet och motivationen hos spelaren. Gamification är en form av speldesign där man använder olika spelfunktioner och spännande element för att spelets uppgifter och aktiviteter ska bli mer underhållande och interaktiva.
Ett bra exempel på ett spel som använder sig av gamification är “Pokémon Go”. I spelet finns ett poängsystem som innebär att man kan samla poäng på flera olika sätt. Spelaren får poäng dels genom att samla pokémon, dels genom att besöka “Pokéstops” – platser där man kan få belöningar samt delta i olika strider. Här motiveras spelaren till att nå en ny nivå i spelet genom att samla poäng. Spelet främjar även social interaktion genom att låta spelaren gå med i olika lag. På detta vis kan man delta i gemensamma strider. Det finns även vissa sätt och strategier i spelet som kan locka fler spelare att vilja delta i en gemensam strid för att till exempel erövra “Pokégym”.
Genom att använda gamification som speldesign skapar i det här fallet ”Pokémon Go” en engagerande och rolig spelupplevelse där spelarna motiveras att utforska den verkliga världen. Det uppmuntras också till att interagera med andra spelare och att uppnå olika nivåer och mål i spelet. “Pokémon Go” är ett tydligt exempel på hur gamification kan användas för att öka användarengagemanget och motivationen inom ett spel.
En väl utformad gamification-strategi bör vara relevant och meningsfull för användarna och inte bara en överdriven användning av spelfunktioner. Det är också viktigt att överväga integritets- och säkerhetsaspekter vid implementering av gamification, särskilt när det gäller användning av användardata och personlig information.