I början av 1900-talet startade grundarna Hjalmar Nordström och Marcus Schwartzman en skräddarfirma som hette Schwartzman & Nordström. Deras affärsidé var att sy färdiga kläder i olika storlekar som gick att sälja från hyllan hos återförsäljare. Vilket blev starten för Tiger of Sweden.
Om Tiger of Sweden
Tidigare var det vanligt att kunder var tvingade att få kostymer och liknande kläder skräddarsydda, vilket ofta tog lång tid, jämfört med att direkt kunna köpa en färdig. Den första egna butiken öppnade de i Uddevalla 1906. Namnet Tiger kom 1920 när de lanserade en populär kostymserie med samma namn. Det var också genom den succén som de redan 1923 bytte namn till Tiger.
Innan andra världskriget var de en av de största tillverkarna av kläder i Europa med sina fler än 1 000 anställda och en produktionsvolym på mer än 140 000 enheter årligen. Under kriget startade de upp en, för sin tid, toppmodern fabrik med den senaste tekniken och den fabriken var i drift till början av 90-talet när sista kostymen i Tiger-serien blev sydd på hemmaplan.
Oundvikligt att etablera sig utomlands
Under en stor kris på 50-talet gick Svenska staten in och köpte upp Tiger för att rädda företaget. Hela den Svenska textilindustrin hade stora problem på den här tiden, så det var inget unikt för Tiger. Ett steg i räddningen blev också att satsa på export, vilket också drog in pengar till Sverige från utlandet.
Det gick fort att etablera sig utomlands och de startade både butiker och kontor i USA. Huvudkontoret etablerade de i det prestigefyllda Empire State Building på Manhattan. Enbart i USA blev produkter för nästan halva Europamarknaden sålda. Runt 70 000 kostymer varje år.
Företaget bytte återigen namn under 1974 och tog det namn det har än idag, Tiger of Sweden.
Herrkläder dominerade ända fram till 90-talet när de även började utveckla och designa damkläder. Utvecklingen utomlands fortsatte med butiker i London och 2013 öppnade de en populär butik på Picadilly.
Hållbarhetstänk och miljö
För Tiger of Sweden är hållbar och etisk produktion viktigt. Därför har de också antagit FN:s mål gällande hållbar produktion och konsumtion. Det gäller allt från materialproduktion till hur distributionen går till. En del av den målsättningen ställer Tiger of Sweden om till att enbart använda hållbara fibrer i sina tyger från och med 2030. Det innebär att de bara kommer använda återvunna eller ekologiska fibrer samt fibrer från olika certifierade ursprung.
The Universal Declaration of Human Rights
Bolaget är även upptagna i arbetet med att skydda de anställdas arbetsmiljö, hälsan och säkerheten i hela produktionskedjan. Det betyder att alla ska kunna känna sig säkra på att samtliga tillämpliga etiska regler gäller från framställning av alla råmaterial till de arbetare som till sist sytt plagget.
Djurens rättigheter är prioritet
Det är inte bara människor och naturen som är viktig för företaget utan värderingar kring hållbarhet genomsyrar även ull, läder och andra råvaror som kommer från djurriket, vilket betyder att råvaruframställningen måste ske på ett sätt som tar vara på djurens grundläggande rättigheter till värdighet, omvårdnad och en dräglig tillvaro. Det här initiativet gör att Tiger of Sweden uppfyller alla villkor från Fur Free Alliances.
Det moderna Tiger of Sweden
Numera finns det mer än 1 200 butiker över hela världen och huvudkontoret ligger i Stockholm. Trots att de har så många butiker sker mycket av handeln online, både genom egna webbutiker och genom olika återförsäljare.
Det är också främst genom återförsäljarna och online som du kan hitta utgående varor på sale och när de har rea. På grund av de snabba skiftningarna i modebranschen har företaget behövt utveckla och utöka sitt utbud.
Nu för tiden erbjuder de förutom kostym och klänning även plagg som, hoodie, T shirt, sweatshirt och mössa. Men de designar och säljer också olika accessoarer för både män och kvinnor inom skor, bälte, plånbok och väska av hög kvalitet.
Du kan sedan början av 2000-talet också köpa jacka och jeans från Tiger of Sweden. De flesta modeller på kostymbyxor hade ändå en skärning som påminde om jeans och med en växande marknad för brukskläder blev det en omedelbar framgång med modeller som Evolve och Pistolero.
Nu för tiden klär bolaget både män och kvinnor i de flesta typer av finkläder och basplagg, men de har aldrig glömt sin stolta historia eller sitt ursprung i Uddevalla under 1900-talets början. Inte heller de problem som andra världskriget innebar eller de kriserna som kom efter. På grund av alla motgångar och genom sin framgång har Tiger of Sweden blivit ett erkänt varumärke som många kvinnor har i garderoben.
Några övriga milstolpar under 2000-talet:
- Under 2002 vann de Guldknappen
- Samma år, 2002 tilldelades de av Damernas Värld också Womens wear Brand of the Year.
- 2015 får företaget pris för Best Menswear Design.
- 2018 blev företagets logo ändrad till dagens tiger.
- 2020 blir Byran Conway designchef och använde omgivningarna runt Stockholm som inspiration till sin design.
- Under London Fashion Week, september 2021 presenterade Tiger of Sweden ”Performance” för vår/sommar 2022.
Kundtransperens
Det är viktigt för företaget att konsumenten ska få tillgång till uppgifter om ursprungsland och var kläderna blir tillverkade. För att det ska vara möjligt jobbar Tiger of Sweden mycket på att öka möjligheten att spåra material och annat för hela kedjan. Genom att varje kvartal dela listor på tillverkare och leverantörer hoppas företaget att de ska kunna förse återförsäljare och kunder med den information de behöver för att kunna göra medvetna val.
Idag sker till exempel den största delen av produktionen inom Europa och tygerna tillverkas till största delen i Italien.