Den globala ekonomiska krisen har påverkat många industrier. Däribland den blomstrande spel- och casinoindustrin som är en av Sveriges snabbast växande och mest innovativa sektorer. Trots den globala uppmärksamheten så kämpar den svenska spelbranschen med utmaningar såsom globalisering, outsourcing och ökad konkurrens. För att säkerställa spelindustrins fortsatta utveckling och framgång är det viktigt att förstå och hantera dessa utmaningar. Myndigheter och auktoriteter har en viktig roll att spela i detta arbete genom att stödja och främja tillväxten av den svenska spelindustrin samtidigt som man bevarar dess unika karaktär.
Den nuvarande situationen
I och med den världsomspännande ekonomiska krisen på grund av pandemin har många företag och industriella sektorer drabbats hårt. Däribland den breda spelindustrin. Flera faktorer har vuxit fram ur den hårt utsatta ekonomin i landet. Bland annat så har spelare inte råd att spela lika mycket som innan och allt fler lockas av att välja att spela på casino utan svensk licens då dessa platser i regel erbjuder högre bonusar och fler spännande erbjudanden än vad de svenska licensierade spelsajterna har möjlighet till. Hela kedjan av företag och individer involverade inom produktion, distribution och försäljning av spel har påverkats inom allt från omsättning, personalminskningar och förseningar inom nyutveckling.
Ett konkret exempel på detta är spelutvecklarstudion SverigeSim som nyligen tvingades ställa in lanseringen av ett efterlängtat spel på grund av brist på finansiella resurser. Företaget tappade flera investerare som en direkt följd av den ekonomiska krisen och fick därmed försena lanseringen som i sin tur leder till färre arbetstillfällen samt ekonomiska förluster för studion.
Påverkan på andra sektorer
Även relaterade sektorer som e-sport, datortillverkning och streamingtjänster har påverkats av krisen. E-sportevenemang har ställts in eller skjutits upp och i vissa fall har inkomsten från e-sport minskat kraftigt. För datortillverkare innebär det att den globala ekonomiska krisen har lett till försenade leveranser och minskade försäljningssiffror. Streamingtjänster som Twitch och YouTube har i sin tur däremot rapporterat en ökning i antalet användare och tittartid, vilket direkt påverkar branschens inkomster.
Utmaningar och hinder för svenska spelutvecklare
Spelutvecklare i Sverige utmanas i att hantera en rad olika problem som exempelvis brist på talang, små budgetar och en alltmer konkurrensutsatt marknad. Globaliseringen innebär att mer och mer produktion och försäljning sker över landsgränserna, vilket resulterar i att många svenska spelstudior konkurrerar med utländska företag som har betydligt lägre produktionskostnader.
Outsourcing är en annan viktig fråga som drabbar svenska spelbranschen. För att hålla nere kostnaderna och förbli konkurrenskraftiga så väljer många svenska spelstudior att outsourca vissa delar av sina projekt. Detta resulterar ofta i att utländska arbetstagare jobbar med svenska spel snarare än lokala talanger. Det här kan även påverka branschens möjlighet att behålla och utveckla nya talanger inom landet.
Försök till lösningar och stöd
För att möta dessa utmaningar krävs branschöverskridande samarbete och nytänkande. Flera aktörer i branschen försöker ändå tappert hitta vägar framåt. Ett exempel är det svenska spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment som med framgång har tagit sig an utmaningar som digitalisering och distribuering av spel i molnet. Flera svenska spelstudios samarbetar också med industriledare som Google och Amazon för att nå en bredare publik och rikta om sin verksamhet mot de nya trenderna.
För att stödja och underlätta dessa förändringar är det viktigt att svenska myndigheter och andra relaterade auktoriteter engagerar sig. Bland annat genom investeringar i form av ekonomiskt stöd och skatterabatter till spelutvecklare. Det finns även initiativ som satsar på utbildning och kompetensutveckling inom branschen, såsom Swedish Game Arena i Skövde som erbjuder en plattform för studenter och unga utvecklare att lära sig och nätverka.
Hur kan myndigheter stödja och skydda den svenska spelindustrin?
Trots den positiva bilden av spelindustrin i Sverige har det också funnits en del utmaningar för branschen. Bland annat rör det sig om konkurrens från internationella aktörer samt svårigheter att hitta och behålla kvalificerad arbetskraft. Därtill kämpar många mindre spelutvecklare med finansiering och en medvetenhet om deras produkter på marknaden. För att motverka de utmaningar som globalisering och outsourcing innebär behöver den svenska spelindustrin mycket hjälp och stöd från myndigheter med olika insatser.
Utbildning och möjlighet till ökad kompetens
Ett första steg är att skapa bättre utbildningsmöjligheter för de som är intresserade av att arbeta inom spelindustrin. Myndigheterna kan bidra genom att satsa på utbildning och kompetensutveckling inom spel- och IT-sektorn samt skapa fler yrkesutbildningar och högskoleprogram som fokuserar på spelutveckling. Det skulle leda till att branschen får tillgång till den högkvalificerade arbetskraft som krävs för att möta konkurrensen på den globala marknaden.
Ekonomiskt stöd och skattelättnader
Sverige kan också försöka att skapa ett mer gynnsamt skatte- och företagsklimat för spelutvecklare med sänkta skatter och mer förmånliga villkor för de företag som är involverade i spelbranschen. Genom att erbjuda ekonomiskt stöd kan staten förenkla för spelföretag att satsa på nya projekt och våga ta nödvändiga risker för att växa och konkurrera på marknaden. Detta hjälper också mindre spelutvecklare att möta de kapitalutmaningar de kan ställas inför.
Lagar och skydd
Genom att förbättra och förstärka befintliga lagar för immaterialrätt samt föra en öppen dialog med branschen kan myndigheterna säkerställa att svenska spelföretags intellektuella egendom är skyddad och att de kan verka under rättvisa konkurrensvillkor.
Ett ökat fokus på internationellt samarbete och utveckling av den inhemska marknaden kan hjälpa spelindustrin att fortsätta blomstra och på så sätt generera ekonomiska vinningar som gynnar både svenska utvecklare samt de globala stora företagen.